A
MISKOLCI GALÉRIA KAMARATERMÉBEN
2007.április 24-27. között
bemutatkozik a
1. nap 2007. április 24. kedd
|
2. nap 2007. április 25. szerda
|
3. nap 2007. április 26. csütörtök
|
4. nap 2007. április 27. péntek
|
09:00 – 10:15 1. blokk ’73 Itt az idő R: Gulyás Gyula (2006) ’28
Az ember néha képpé válik R: Gulyás Gy.-R.Nagy J. (2006) ’45
10:30 – 11:45 2. blokk ’75 Széki kettős R: Gyuris Gábor (2004) ’15
Hegyivadász a Kárpátokban R: Osgyáni Gábor (2003) ’60
12:00– 13:20 3. blokk ’80 Tűzmanók R: Tuczai Rita-Gyuris Gábor (2003) ’15
„Mi azt sem tudjuk, kik vagyunk” R: Orosz Richárd (2003) ’50
Kibomlott kéve R: Nagy-Osgyáni-Ruszkai (2003) ’15
13:45 – 15:10 4. blokk ’84 Innen és túl R: Ruszkai Nóra (2003) ’45
Elektrógerek R: Nagy István (2003) ’39
15:30 – 16:55 5. blokk ’85 Szinvavölgyi vér-Portré Jóna Istvánról R: Flaskó Attila (2006) ’28
Hontalanul R: Racskó Róbert (2005) ’57
|
09:00 – 10:20 6. blokk ’78 Enter 2 . R: Nagy I.-Ruszkai N. (2002) ’10
Gépművészet R: Lágler Péter (2004) ’48
Civilizált sámánok R: Nagy I.-Ruszkai N. (2004) ’20
10:45 – 12:15 1. blokk ’73 Itt az idő R: Gulyás Gyula (2006) ’28
Az ember néha képpé válik R: Gulyás Gy.-R.Nagy J. (2006) ’45
12:30 – 13:45 2. blokk ’75 Széki kettős R: Gyuris Gábor (2004) ’15
Hegyivadász a Kárpátokban R: Osgyáni Gábor (2003) ’60
14:00– 15:20 3. blokk ’80 Tűzmanók R: Tuczai Rita-Gyuris Gábor (2003) ’15
„Mi azt sem tudjuk, kik vagyunk” R: Orosz Richárd (2003) ’50
Kibomlott kéve R: Nagy-Osgyáni-Ruszkai (2003) ’15
15:30 – 16:55 4. blokk ’84 Innen és túl R: Ruszkai Nóra (2003) ’45
Elektrógerek R: Nagy István (2003) ’39
|
09:00 – 10:30 5. blokk ’85 Szinvavölgyi vér-Portré Jóna Istvánról R: Flaskó Attila (2006) ’28
Hontalanul R: Racskó Róbert (2005) ’57
11:00 – 12:20 6. blokk ’78 Enter 2 . R: Nagy I.-Ruszkai N. (2002) ’10
Gépművészet R: Lágler Péter (2004) ’48
Civilizált sámánok R: Nagy I.-Ruszkai N. (2004) ’20
13:00 – 14:15 1. blokk ’73 Itt az idő R: Gulyás Gyula (2006) ’28
Az ember néha képpé válik R: Gulyás Gy.-R.Nagy J. (2006) ’45
15:00 – 17:00 Beszélgetés a vetített filmek kapcsán a„KUTATÁSMÓDSZERTAN ÉS A DOKUMENTUMFILMEZÉS KAPCSOLATA A KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIÁBAN” címmel.
A meghívottak a Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális Antropológia Tanszéke oktatói: Dobák Judit – Aldebaran Kutatóműhely elnöke Gulyás Gyula – filmrendező, a KEKiM elnöke R. Nagy József Phd.– dokumentumfilm rendezőModerátor:Osgyáni Gábor – MTA RKK Észak Mo.-i Osztálya
|
09:00 – 10:15 2. blokk ’75 Széki kettős R: Gyuris Gábor (2004) ’15
Hegyivadász a Kárpátokban R: Osgyáni Gábor (2003) ’60
10:30– 11:50 3. blokk ’80 Tűzmanók R: Tuczai Rita-Gyuris Gábor (2003) ’15 „Mi azt sem tudjuk, kik vagyunk” R: Orosz Richárd (2003) ’50
Kibomlott kéve R: Nagy-Osgyáni-Ruszkai (2003) ’15
12:00 – 13:25 4. blokk ’84 Innen és túl R: Ruszkai Nóra (2003) ’45
Elektrógerek R: Nagy István (2003) ’39
13:45 – 15:10 5. blokk ’85 Szinvavölgyi vér-Portré Jóna Istvánról R: Flaskó Attila (2006) ’28
Hontalanul R: Racskó Róbert (2005) ’57
15:30 – 16:50 6. blokk ’78 Enter 2 . R: Nagy I.-Ruszkai N. (2002) ’10
Gépművészet R: Lágler Péter (2004) ’48
Civilizált sámánok R: Nagy I.-Ruszkai N. (2004) ’20
16:55 ZÁRÁS
|
Az ember néha képpé válik (R: Gulyás Gy.-R. Nagy J. (2006) ’45)
"A cím arra utal, hogy a kevésszámú mozgóképes dokumentációt montíroztuk egykori tanszékvezetőnk rajzaival, fotóival és saját hevetvenes évekbeli amatőr filmjével." (Gulyás Gyula)
Civilizált sámánok (R: Nagy I.-Ruszkai N. (2004) ’20)
Kik is ma a sámánok? A mediátori fonalat kik viszik tovább? Hogyan volt ez az 1970-es években Brazília őserdeiben, vagy hogyan van manapság a környezetünkben? A kulturális antropológusok kifejtették a sámánokat a demonológiai fikció szorításából, akik valóságos alakjukban is köztünk járnak. A film egy mozgóképes napló a Székesfehérváron, a Bory-várban 2004. májusában tartott „Civilizált sámánok” rendezvényről. Itt olyan költő-énekes-zenész-színész-művész-mediátor-lélekvezető sámánok mutatkoztak be, akik már a mai korra jellemző modern technikai eszközöket használják a lapos kerek dob helyett. Kaoss pad és sampler vagy gitár, szaxofon vagy didgeridoo, valamint lemezek pörgetik a közönséget. Az ősi tűz lobog bennünk ma is, csak lángterelő, hőfokszabályzó, bélelt kémény és a tűzrendészeti szabályok betartása kötelező.
Elektrógerek (R: Nagy István (2003) ’39)
A film egy virtuális, többnyire az Interneten keresztül szerveződő, de jellemzően Miskolc város köré csoportosuló, magukat Elektrógereknek nevező fiatalokból álló közösségről szól. A mozgalom egy 1999. óta működő site-hoz kötődik, a tagjai között fennálló napi szintű kommunikáció egy levelezőlistán keresztül bonyolódik.
Enter 2 (R: Nagy I.-Ruszkai N. (2002) ’10)
A székesfehérvári MéhKASaula egyesület egy fesztivál keretén belül kívánt bemutatkozási lehetőséget biztosítani az egyre nagyobb számú, otthon a számítógépén kísérletező, elektronikus zenei alkotóknak. Emellett bemutatkoztak a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakos hallgatói is.
Gépművészet (R: Lágler Péter (2004) ’48)
A csettegő-szépségverseny Koronczi Endre képzőművész szervezésében 2003. november 22-én került megrendezésre Nagybörzsönyben, melyről dokumentumfilm készült.
Hegyivadász a Kárpátokban (R: Osgyáni Gábor (2003) ’60)
A Gyimesi-szoros 1944 szeptemberében súlyos védelmi harcok színtere volt. A harcokról a védelmet irányító parancsnok, Sebő Ödön főhadnagy 1999-ben megjelentette visszaemlékezéseit. 2003 nyarán az egykori katonatiszt visszatér a helyszínre. Filmünk a helyi közösség kulturális emlékezetét hitelesen bemutató szemtanúk, és a tájban megtalálható nyomok segítségével mutatja be az egykor történteket.
Hontalanul (R: Racskó Róbert (2005) ’57)
A film a kárpátaljai svábok Gulag-ra hurcolását mutatja be a túlélők visszaemlékezései alapján.
Innen és túl (R: Ruszkai Nóra (2003) ’45)
Filmünk véletlen találkozás folytán szövődött barátságon keresztül mutat be egy Gyimesközéplokon élő középkorú férfit, kinek élete egy év leforgása alatt gyökeresen megváltozott. A film a kulturális antropológia módszereit alkalmazva, elsősorban a résztvevő-megfigyelésen és a különféle interjútechnikákon keresztül kívánja megközelíteni ezt az archaikus kultúrát. E férfi személye és családjának sorsa - véleményünk szerint - recens példája annak a változásnak, melynek nyomán a tradicionális értékrendet és a múlt értékei iránti ragaszkodást lassan felváltja, egy új, a jövőbe tartó életmód a gyimesi társadalomban.
Itt az idő (R: Gulyás Gyula (2006) ’28)
Ez a montázsfilm korabeli hivatásos és amatőr fotók felhasználásával az események mögé szeretne fókuszálni, hisz tudjuk, hogy a dolgok legbelül történnek, történtek. A megjelenő karakteres személyiségek kivétel nélkül a közszereplők, s talán sikerül e kisemberek nagyszerűségét is megidézni, a 56- os felkelés lelkületével, szellemiségével egyetemben.
Kibomlott kéve (R: Nagy-Osgyáni-Ruszkai (2003) ’15)
A film az OTKA támogatásával készült ÁTVÁLTOZÁSOK c. öt részből álló dokumentumfilm sorozat részeként Gyimesközéplokon kutatja a modernizációnak a tradicionális kultúrára gyakorolt hatásait. A példaértékűnek tartott gyimesi kultúra az utóbbi évtizedben a Kárpát-medencében is egyedülálló mértékű, gyökeres változásokon esett át. A gyimesi idill a múlté, a rendszerváltozás számos ellentmondásos következménnyel járt.
„Mi azt sem tudjuk, kik vagyunk” (R: Orosz Richárd (2003) ’50)
A Komlóskán élő kis lélekszámú ruszinság identitását Trianon után magyarrá, a második világháborút követően pedig szlovákká próbálta formálni a fennálló rendszer. A filmből ennek a kettős asszimilációnak az identitásformáló hatását ismerhetjük meg.
Széki kettős (R: Gyuris Gábor (2004) ’15)
A népviseletéről és néptáncáról Magyarországon is jól ismert erdélyi község élete a rendszerváltást követően drámai változásokon ment keresztül. Manapság az egykor virágzó falu munkaképes lakosságának 80%-a Magyarországon keresi boldogulását. A néphagyomány megszakadása mellett ennek még tragikusabb következménye, hogy a családok élete felborult: amíg a szülők többsége otthontól távol dolgozik és egy hónapon belül csak pár napra térnek haza, a gyerekek sokaságát a nagyszülők és az "utca" neveli…
Szinvavölgyi vér - Portré Jóna Istvánról (R: Flaskó Attila (2006) ’28)
A filmben részletek láthatók a Szinvavölgyi Táncműhely 2006. évi Gálaműsorából, valamint megismerkedhetünk a Bükkalja Táncszínház Alapítvány elnökével, Jóna Istvánnal.
Tűzmanók (R: Tuczai Rita-Gyuris Gábor (2003) ’15)
Filmünk a szereplő gyerekek alkotáshoz való viszonyát kutatja. A kamera eszköze a testélményként értelmezett ábrázolási folyamat megértésének és bemutatásának egyaránt. A vizuális ábrázolás jelentőségét az adja, hogy ezen gyerekek számára adekvátabb kifejezésmód lehet, mint a verbalitás.