Sokan és sokféleképpen kísérleteztek már azon, hogy
multidiszciplináris módszerekkel és attitűddel térképezzenek fel egy-egy
határterületet, jelen esetben képzőművészeti produktumoknak a közönségükre
és áttételesen a vizualitás közállapotára ható szociológiai, pedagógiai,
pszichológiai mechanizmusát. A képzőművészet aktív művelői oldaláról indult
megannyi kezdeményezésben, művészeti akcióban, kiállításon vagy public art
projekt által hazai és nemzetközi példák tömkelege tanúskodik az ilyen
átfogó megközelítések szükségességéről. E kezdeményező művészek, akár
művészetszociológiai megközelítésel, mint Vitaly Komar és Alex Melamid
1994-es felmérésének eredménye által megfestett Olaszország legkedveltebb és
legutáltabb képeit, vagy hazai társadalmi célú projekt művészethez
kapcsolódó példaként Elekes Károly amatőr festők munkáinak restaurált,
átfestett „tunningjait” említjük, olyan kérdéseket feszegetnek, mely
felütésekre a különböző, azonban a helyzetben alapvetően érintett
tudományterületek még viszonylag kevésbé r A HELYREIGAZÍTÁS címen futó projektem lényege, hogy tizenkettő a feladatra felkért képzőművész egy (általam megvásárolt és a művészeknek átadott) a közízlést reprezentáló, kereskedelmi forgalomra sokszorosított ún. ’instant festményt’ (valójában 6 féle műanyagra printelt reprodukciót) festett át, igazított helyre, illetve próbált meg „feltölteni” művészi tartalommal szabadon választott technikával, saját elképzelés szerint, azzal az apró kikötéssel, hogy az eredeti kép minimum 10%-a még látható, felismerhető legyen! Az így elkészült kép (ek) mellé néhány mondatos szöveges kommentárt, koncept-leírást is kértem az átdolgozás mikéntjéről, melyhez rövid kérdőívet is szerkesztettem. Terveim szerint a projekt része az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskoláján a vizuális nevelés, a kreativitásfejlesztés, és a képzőművészet összefüggéseit vizsgáló kutatásomnak, s készülő doktori disszertációmnak. (Orosz Csaba)
|
The main aim of my project entitled RECTIFICATION is to repaint, to rectify and to try to fill up with art value an ’instant picture’ (bought and given to the artists by me) by twelve invited artists. This picture represents the public taste and printed to trade purpose. The invited painters could freely choose a technique according to their taste with a tiny stipulation: at least 10% of the original picture should have been recognizable. Besides these pictures I asked them to give a short explanation, a concept description about their repainting to what I made a short questionnaire. As my plan, this project will be a part of my PhD thesis at the Doctoral School for Pedagogy (ELTE). My research work is focusing on the visual education, the improvement of creativity and the connection of fine arts. (Csaba Orosz)
|