Léleklabirintusok
Vásárhelyi Antal Belső
architektúra című sorozata
Ne higgy a szemednek! Ez
a ,,legszembetűnőbb ’’ tanulsága Vásárhelyi Antal (1950) legújabb, 2000
óta folyamatosan bővülő, most bemutatásra került sorozatának. Ez a felszólító
mondat természetesen szándékosan utal az azonos címen megjelent kiadványra,
amelyben az itt látható művekhez (első ránézésre) hasonló, játékos térfeladványok
találhatók (pélldául M. C. Escher illuzionisztikus architektúra-ábrázolásai
vagy az ifj. Adalbert Ames által szerkesztett csalóka szobakonstrukció),
amelyek mind azt bizonyítják, hogy amit látványként elvárunk, összeütközésbe
kerülthet azzal, amit valóban látunk. Ha azonban csak egy mértani rejtvényt
sejtünk Vásárhelyi Antal képei mögött, akkor ugyanúgy meglepetés ér minket,
mint akkor, ha gondolatban végig szeretnénk járni az általa megjelenített
terek útjait. Ugyanis a Belső architektúra címet viselő sorozat látszólag
ugyan pontosan szerkesztett, konstruktív alkotások sora.: homogén, (litográfiai)
nyomatnak tetsző felületekkel, szigorú kontúrokkal határolt térillúziós
szerkezetekkel. De csak látszólag.Ugyanis, ha alaposabban szemügyre vesszük
a sorozatot alkotó kompozíciókat, akkor felfedezhetjük, hogy minden egyedi
rajz, sehol egy nyomtatott felület- sőt az egyszínű akrilrészletek mellett
tussal aprólékosan kidolgozott, pontozással, vonalkázással képzett struktúrák
alkotnak finom faktúrákat. A fekete vonalszerkezet hálója által határolt
konstruktív képelemek szigorúságát ceruzával létrehozott, leheletnyi tónusok,
a sokszor betűszerű elemekből folyóírássá összeálló, lettrikus faktúrák
és kalligrafikus gesztusnyomok oldják. A vonalak gomolygása és az architekturális
szerkezet nem vitatkozik egymással, hanem párbeszédet folytat, a japán
akvarellek és metszetek légiességét idéző, füstszerű vonalstruktúrák lebegővé
teszik a súlyos építészeti konstrukciót (Belső architektúra XIV.). Az ellentmondásosnak
tűnő technikai megoldások, felületek és szerkezetek egységes kompozícióvá
állnak össze a képeken. Mindezekhez járul a terek- perspektívákat és axonometriákat
elegyítő – ki-be forgatása, a térbeli csavarodások, amelyek révén mintha
új és újabb dimenziók tárulnának föl egy művön belül.
Látszólagos a képszerkezetek
szimmetrikus felépítése is. Ahogy az emberi test sem két azonos félből
áll (a jobb és a bal oldal ugyanis sosem egybevágó, de mégis egymás tükörképének
tűnik), úgy ezt az antropomorf felépítést követve Vásárhelyi Antal több
műve is egy szimmetriatengely által egy jobb és egy bal oldalra bontható,
de apró részleteikben különbségek fedezhetők fel a két fél között (például
Belső architektúra XVII.). Sőt, akadnak olyan alkotások is, amelyeken szimmetrikus
és aszimmetrikus részek váltják egymást, illetve különböző geometriai transzformációk
által egymásba vihető részletek keverednek egy kompozíción belül. Ez a
dualitás, a sokszor diszharmonikusnak ható elemek, momentumok egymást erősítve
hozzák létre az egységet Vásárhelyi Antal festményein. Igaz, már a képek
terébe is nehéz bekerülni, azonban, ha sikerül is belépnünk, azonnal el
is téved a tekintet, és csak bizonyos szerkezeti vonalak elhagyásával lehet
egy-egy útvonal-lehetőséget következetesen végigjárni. Az egymásnak szinte
ellentmondó, képzelt architektúrák egy-egy képen belül is úgy kapcsolódnak
egymáshoz, mint az összetapasztott fecskefészek. A csupa egyenes, párhuzamos
vonalkából kialakított struktúra organikus faktúrát eredményez (pl. Belső
architektúra V.), utalva ezzel a szerves felületekben rejlő szabályosságokra,
illetve arra, hogy az organikus világ is mértani alapokon nyugszik.
A mívesen kidolgozott
felületek nemcsak a mesterségbeli tudást és annak fontosságát hangsúlyozzák,
hanem egyfajta ,,munkaterápia’’-ként is felfogható művészi megoldásnak
tekinthetők, ami jelzi, hogy nem csupán a bravúros szerkezeti megoldások,
nem a trouvaille inspirálta Vásárhelyi Antalt képsorozatának létrehozásában.
Művei sokkal inkább a lélek, a művészi invenció irányította belső képzelet
teremtményei (ahogy erre a sorozat címe is utal), mint egy geometriai spekuláció
eredményei. Ezért, ha ezeknek az alkotásoknak a művészettörténeti genealógiáját
kutatjuk, akkor G. B. Piranesi (1720-1778) – a szürrealisták által is nagyra
értékelt – fantázia-perspektíva sorozata (Carceri d’invenzione) tűnik legközvetlenebb
rokonuknak. Piranesi rézkarcsorozata képzeletbeli börtönbelsőket ábrázol,
ahol a csigalépcsők és folyosók nem vezetnek sehova, az ablakok befelé
és kifelé is néznek, a felvonóhidak nagy ürességre nyílnak. Olyan rövid
idő alatt készítette őket a 18. századi itáliai mester, hogy valószínűleg
nem tudatosan alakította a tereket többértelművé. Piranesi metszetein a
hatalmas terek szuggesztív látomásként tartják fogva tekintetünket. Hasonló
élményben részesülünk Vásárhelyi Antal képei által, hiszen a lépcsők, kváderek,
tornyok, kockaszerkezetek , íves átjárók útvesztőiben bolyongva, hol kint
vagyunk, hol bent, hol fent vagyunk, hol lent. Egy-egy képelem (mint például
a Belső architektúra XXV. címűn megjelenő függőleges, fehér téglalap alakú
folt) éppúgy lehet kitüremkedő falfelület, mint átjáró, illetve kapu, amely
a végtelenbe vezet. Megszűnnek a terek, idők megszokott és tudott viszonyrendszerei.
Egyik térdimenzióból a másikba bukdácsolunk, miközben időutazást is teszünk,
hiszen Vásárhelyi Antal képeibe lépve, képzeletben a knósszoszi palota,
vagy az egyiptomi piramisok labirintusait is bejárjuk. A történelmi időkbe,
a végtelen terekbe vezető képek azonban a művészi lélek legbensőbb, bonyolult
zugaiba, az alkotó léleklabirintusába, gondolat- és érzésvilágának útvesztőibe
kalauzolnak. Látszólag kitárulkozik a művész, felfedi titkait. De a labirintus
legmélyén ott rejtőzik a soha meg nem ismerhető Minótaurosz.
SZEIFERT JUDIT
Megjelent az Új Művészet
2003. májusi számában |